Altın Palmiye ödüllü yönetmen Theodoros Angelopoulos, Sonsuzluk Ve Bir Gün’ün senaryosunu arkadaşı Petros Markaris ile birlikte yazdı. Angelopoulos, filmin çekimlerinde de Markaris’le beraberdi. Markaris’e göre onlar asla anlaşamayan iki iyi dosttu. Özellikle söz konusu işleri olduğunda. Dünyanın en iyi yönetmenlerinden birisiyle iş yapmanın elbette bazı zorlukları olacaktı. Mükemmel olana kadar tekrarlanan sahne çekimleri, en doğru ışık, en doğru mekan, en doğru oyun… Markaris bu günlüğü tutmasının nedenini şöyle anlatıyordu ;
‘Yeni bir senaryoya başlarken, her defasında Angelopulos bana “Hatırlar mısın, önceki senaryoda da böyle çalışmıştık” derdi, ben de “Yanlışın var” diye cevap verirdim; “Öyle çalışmamıştık, başka türlü çalışmıştık.”
Cevabı her seferinde aynıydı: “Yaşlandıkça unutmaya başlıyorsun!”
“Sen benden büyüksün. Asıl sen unutuyorsun.”
Her yeni işe koyulurken bu diyalog tekrarlanırdı.
Sonsuzluk ve Bir Gün’ün senaryosunu konuşmak için buluştuğumuzda ona “Bak, artık tartışmalarımıza bir son vereceğim. İlerde kafadan sallamaman için bu sefer günlük tutacağım” dedim.
Bana cevap vermedi, ama belli ki fikir hoşuna gitmişti, çünkü her mesaimizin ardından “Günlüğe yazmayı unutma!” diyordu.
“Yahu bu benim fikrimdi. Şimdi bana akıl verme” diye isyan ediyordum sürekli.’
Aynı kuşaktan, aynı siyasi görüşlere ama tamamen farklı karakterlere sahip 40 yıllık iki dostun hikayesinin tasviri. Kumsalda oynayan küçük bir çocuktan, zamanın akışını sorgulayan hasta yaşlı bir adama dönüşen Alexander’ın hikayesini sevenler için bir başucu kitabı. Muhteşem Eleni Karaindrou dinleyerek okunması ise nacizane bir tavsiyedir.
Yazan : Petros Markaris
Yayınevi : İstos Yayınları